Školský výchovno-vzdelávací program
Tento článok si môžeš stiahnuť   TU
 
 
Názov školy: Základná škola v Hybiach
Adresa školy: 032 31 Hybe
IČO: 378 103 91
Riaditeľ: Mgr. Helena Dudová
 
Kontakty:
telefón:044/5296126
web: www.zshybe.edu.sk
e-mail:zshybe@zshybe.edu.sk

 
Zriaďovateľ: obec Hybe
telefón: 044/5296121
web: www.hybe.sk
 
Vízia školy: „Budúcnosť je v deťoch, čo do nich vložíme – to sa nám vráti.“

 
Poslanie školy: Vytvoriť kvalitné podmienky a stimuly na rozvoj vedomostí, zručností a návykov zdravo sebavedomého žiaka, ktorý dokáže vyjadriť svoje názory a postoje, a tým sa aktívne zapojiť do života spoločnosti.

 
Charakteristika školy: Je to plneorganizovaná základná škola s 1. až 9. postupným ročníkom a jednej špeciálnej triedy variant A, ktorá funguje od roku 2002 ako právny subjekt. Škola je umiestnená v jednej školskej budove a je vnútorne rozčlenená na tri navzájom prepojené časti.
V prvej časti sú umiestnené triedy 2. stupňa ZŠ, odborná učebňa fyziky a chémie, kabinet fyziky, chémie, hudobnej výchovy, prírodopisu, výtvarnej výchovy a žiackej i učiteľskej knižnice, riaditeľňa i zborovňa školy.
V druhej časti sa nachádza telocvičňa, ktorá je aktívne využívaná v čase vyučovacom i mimo neho, taktiež slúži mládeži a občanom  našej obce.
V tretej časti sa nachádzajú triedy 1. stupňa ZŠ, špeciálna trieda , školský klub detí, počítačová učebňa s pripojením na internet a školská jedáleň, ktorá je náležite vybavená a zabezpečuje zdravé školské stravovanie nielen pre žiakov, učiteľov, miestnu materskú školu, ale i iných záujemcov. V škole je k dispozícii samostatná cvičná kuchynka a vybavené pracovné dielne. Ku škole patrí školský dvor a školské ihrisko.

 
Charakteristika pedagogického zboru: Pozitívom školy je stabilný kvalifikovaný pedagogický zbor, schopný tímovej spolupráce, starajúci sa o zdravé prostredie školy, neustále sa zapájajúci do ďalšieho vzdelávania sa.
V škole pracuje výchovný poradca, koordinátor pre rodičovskú výchovu, koordinátor protidrogovej prevencie a koordinátor environmentálnej výchovy.
V špeciálnej triede pracuje špeciálny pedagóg.
Učitelia prejavujú rešpekt k osobným potrebám žiakov na základe slobody, ale zároveň i zodpovednosti, úcty, uznania a spolupráce.

 

 
Charakteristika žiakov: V školskom roku 2007/2008 školu navštevuje 154 žiakov z Hýb, Kráľovej Lehoty, Malužinej, Vyšnej a Nižnej Boce, Východnej a Pribyliny. Máme dobré skúsenosti s integráciou žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, vývinovými poruchami správania a učenia, ako aj so zdravotným postihnutím v bežných triedach. Špeciálnu triedu navštevujú deti s mentálnym a sociálnym znevýhodnením. Menší počet detí v triedach umožňuje individuálny prístup a individuálnu starostlivosť.

 

 
Formovanie kľúčových kompetencií našich žiakov:/ v súlade s Národným programom výchovy a vzdelávania v SR – Milénium/

 
1. Komunikačné kompetencie
Žiaci sa učia ústne a písomne vyjadrovať.
Vedia čítať s porozumením a vedia použiť získané informácie.
Vedia aktívne počúvať iných ľudí, spolužiakov, rodičov, učiteľov.
Systematicky nadobúdajú nové poznatky, ktoré kriticky zhodnocujú a natrvalo zaraďujú do svojej poznatkovej štruktúry.
Nadobúdajú dobrú zručnosť v komunikácii v anglickom jazyku.

 
2. Personálne kompetencie
Podporujeme rozvoj sebauvedomenia, sebaovládania, sebamotivácie a angažovania nielen vo veciach osobných, ale i triednych, školských i obecných.
Žiaci sa vedia realizovať a prezentovať.
Učia sa byť zodpovední za vlastné učenie a konanie.
Dokážu pracovať s chybou a priznať si ju.
Rozvíjame u žiakov sebadôveru a pocit úspechu.

 
3. Interpersonálne kompetencie
Žiakov vedieme k vzájomnej tolerancii, akceptácii a empatii.
Žiaci dokážu spolupracovať, pomáhať si v škole i mimo nej.
Vedia dodržiavať dohodnuté pravidlá.
Majú pozitívny vzťah ku svojmu okoliu a prírode, učíme sa separovať odpad
Poznajú kultúrne tradície a históriu obce a regiónu.
Žiaci sa aktívne učia preberať spoluzodpovednosť za prácu tímu.

 
4. Kognitívne kompetencie
Naši žiaci dokážu riešiť problémy.
Vedia sformulovať úlohu.
Dokážu kriticky a tvorivo myslieť.
Rozvíjame u nich schopnosti porovnávať a vyvodzovať úsudky.

 
5. Informačné kompetencie
U našich žiakov rozvíjame informačnú gramotnosť: získavajú schopnosť rozpoznať, kedy sú informácie potrebné, dokážu nájsť a spracovať zdroje informácií.
Zároveň rozvíjame i počítačovú gramotnosť: žiaci ovládajú počítačovú terminológiu, ovládajú programy Word, Excel, Power Point.

 
Metódy a formy práce v našej škole

 
Rešpektujeme názory a požiadavky rodičov.
Vytvárame tvorivú klímu.
Preferujeme metódy aktívneho učenia sa žiakov.
Dodržujeme metódy individuálneho prístupu k žiakovi.
Podporujeme zvedavosť a tvorivosť našich žiakov.
Používame metódy logického myslenia a kritického riešenia problémov.

 
 
Učebný plán


 
Škola postupuje podľa učebných plánov pre 1. – 9. ročník základných škôl, ktoré schválilo MŠ SR dňa 14. mája 2003 pod č. 520/2003-41 s platnosťou od 1. septembra 2003 a to nasledovne:
  1. a 2. trieda podľa VARIANTU 1 (základného)
  1. a 4. trieda podľa VARIANTU 3 (jazykového)
    5., 6., 7., a 8. trieda podľa VARIANTU 2
9. trieda podľa učebného plánu pre triedy s rozšíreným vyučovaním matematiky a prírodovedných predmetov v 5. – 9. ročníku ZŠ
Vyučovanie anglického jazyka škola zabezpečuje nasledovne:
1. a 2. ročník formou nepovinného vyučovacieho predmetu s časovou dotáciou 2 hod./ týž.
Od 3. ročnika prebieha povinné vyučovanie 2 hod/týž.
Na 2. stupni rozširujeme povinné vyučovanie o jednu vyučovaciu hod./ týž.
7. trieda + 1 hod./ týž.
8. trieda + 1 hod./týž.

 
V 9. prebieha rozšírené vyučovanie prírodovedných predmetov, fyziky, chémie a matematiky.

 
Špeciálna trieda :
Postupuje podľa učebných plánov a učebných osnov pre špeciálnu základnú školu pre žiakov s mentálnym postihnutím schválených MŠ SR dňa 22. mája 2006 pod číslom CD – 2006 – 477/17104 – 2 : 095 s účinnosťou od 1. septembra 2006 – vzdelávací variant A.

 
Zabezpečujeme kvalifikované vyučovanie. Všetci pedagogickí zamestnanci školy majú odborné a pedagogické vzdelanie.

 
 
Ponúkané aktivity v mimoškolskej činnosti:

 
 
Hodnotenie žiakov

Pre žiaka a jeho rodičov je hodnotenie informáciou, do akej miery si osvojil požadované vedomosti, schopnosti a návyky. Hodnotenie zahrňuje aktivitu i snahu žiaka ako i jeho prístup ku vzdelávaniu s prihliadnutím na okolnosti a podmienky, ktoré jeho výkon ovplyvňujú.

 
Pre hodnotenie a klasifikáciu platia "Metodické pokyny" schválené MŠ SR 25. 5. 1994 pod číslom 2489/1994 - 211 variant "A" s tým, že:

 
vlastiveda , prírodoveda a anglický jazyk
- v druhom až štvrtom ročníku sa neklasifikujú predmety: hudobná
výchova, výtvarná výchova, pracovné vyučovanie, telesná výchova,
náboženská výchova a etická výchova
- v piatom až deviatom ročníku sa neklasifikujú:
technická výchova, informatika, hudobná výchova, občianska výchova, etická výchova a náboženská výchova, na vysvedčení sa napíše „absolvoval“
- ostatné predmety sa klasifikujú

 
Sústavná nepripravenosť /úbor, spotrebný materiál, ľahostajný prístup k predmetu/ sa považuje za porušenie školského poriadku a je zohľadnené v známke zo správania.

 

 
Spolupráca a poradenské služby

 

 
Škola je maximálne otvorená pre rodičov našich žiakov, ktorí sú zoznamovaní so zámermi školy, s cieľmi, spôsobom vyučovania, s hodnotením žiakov na priebežných konzultáciách a triednych schôdzkach. V mesiaci október sa stretáva celoškolské stretnutie rodičov, pedagógov a zástupcov zriaďovateľa školy. Rodičia sú informovaní i prostredníctvom žiackej knižky, webovej stránky školy, školského časopisu Hybáčik i obecného časopisu Hybe včera a dnes. Rodičia môžu školu navštíviť kedykoľvek, po vzájomnej dohode s vyučujúcim alebo triednym učiteľom.
 
Spolupracujeme so: Združením rodičov pri našej škole
                             Radou školy pri našej škole, ktorá je zložená zo zástupcov rodičov, učiteľov, zriaďovateľa a iných inštitúcií pracujúcich s deťmi
                             obecnými úradmi dochádzajúcich detí.
                             Pedagogicko- psychologickou poradňou v Lipt. Mikuláši pri individuálnych problémoch, diagnostike a profesionálnej orientácií žiakov.
                             Detským integračným centom Lipt Mikuláši pri individuálnych problémoch jednotlivcov i tried.
                             Centrami voľného času detí v Lipt. Hrádku a Mikuláši pri organizovaní súťaží i mimoškolskej činnosti detí.
                             Základnou umeleckou školou v Lipt. Hrádku pri mimoškolskej činnosti detí.
                             Úradom práce, soc. vecí a rodiny v Lipt. Mikuláši, pri rodinných, sociálnych a ekonomických problémoch.
Obči                               Občianskym združením TATRY , spolupracujeme na environmentálnej a ekologickej výchove v škole.

 
Pripravujeme:

 
Neustále zlepšujeme materiálno technické vybavenie školy.
Pokračujeme v postupnej rekonštrukcii a modernizácii školy i za pomoci rodičov našich žiakov.
Dopĺňame vybavenie kabinetov novými, modernými didaktickými pomôckami.
Zabezpečujeme počítačové kurzy i pre iných záujemcov, rodičov, dôchodcov.
Aktívne sa zapájame do tvorby projektov, ktoré nám pomáhajú zlepšiť či už materiálne podmienky, ako aj samotný edukačný proces.
Snažíme sa, aby sa z našej školy stal multifunkčný komplex otvorený žiakom, rodičom i širokej verejnosti.